Tým FyzioBrandu

Bazální stimulace

Úvod

  • pomáhá zvyšovat kvalitu života a bezpečnost poskytované péče
  • využívá se u pacientů, kteří mají nějakým způsobem narušený tělesný schémat, ať už z toho, že jsou upoutáni na lůžko, nebo z důvodu nějakého choroby, etc.
    • u pacientů v kómatu totiž dochází ke ztrátě skoro veškerých podnětů z okolního světa
    • podporuje vnímání, komunikace a pohybové schopnosti člověka
  • pracujeme s autobiografií pacienta, kdy se snaží o co největší množství stimulů, aby se probral
  • nutná spolupráce s rodinou
  • vypracované RHBtechniky pro zlepšení vnímání tělesného schémat – aby si pacient začal víc uvědomovat sám sebe

Zakladatel bazální stimulace

  • autorem konceptu je Dr. Andreas Frohlich
    • práce s dětmi, které se narodily s těžkým kombinovaným a intelektovým postižením
    • během svého doktorského studia vytvořil koncept Bazální stimulace (BS) zaměřující se na zlepšení schopností u těžce postižených dětí

Princip

  • hlavní myšlenkou je holistické vnímání (komplexní) jedince
  • BS se snažíme o potlačení tzv. senzomotorické deprivace a nedostatečné organizaci neuronální sítě (k čemuž dochází právě kvůli příliš malému množství podnětů z okolí)
    • jde nám o neustále přiměřený přísun podnětů z vlastního organismus a okolního světa – pozitivní vliv na vznik neuronových spojení
    • podpoření rozvoje vlastní identity pacienta – stimulace vnímání organismu
  • bazální stimulace se zaměřuje na stimulaci smyslů
  • základními prvky konceptu jsou pohyb, komunikace a vnímání
  • cílíme na neuroplasticitu mozku
    • poškození mozku není fatální – může dojít k jeho přestavbě
    • narušená část vykonávající určitou funkci může být obnovena nebo její funkci může převzít část jiná
  • pro zdárný úspěch je získání kvalitní autobiografické anamnézy
    • tzn. že potřebujete o tom člověku vědět skoro všechno – například jaké jídlo má rád, jaké jsou jeho koníčky, co ho baví, etc.. abyste mohli cíleně stimulovat jeho smysly
    • cílenou stimulací dochází k ,,vybuzení‘‘ organismu – reaguje totiž na něco, co zná, co už zažil, a právě to může způsobit, že se pacient snad probere z kómatu
  • častější příjem podnětů odráží úspěšnost terapie
  • BS rozeznává:

Dělení BS

A) prvky základní stimulace

  • somatická stimulace – vjemy z povrchu i vnitřního prostředí
    • iniciální dotek
  • vestibulární stimulace – stimulace rovnovážného ústrojí
    • podpoření vnímání rovnováhy, orientace, vnímání pohybu a polohy těla
  • vibrační stimulace – vnímání těla jako celku

B) nástavbová stimulace

  • optická stimulace (př. televize), auditivní stimulace (př. vyprávění), taktilně-haptická stimulace, orální stimulace
  • pacientovi se například vkládá do úst jeho oblíbená čokoláda, nebo se mu pouští jeho oblíbený film

Desatero Bazální Stimulace

  • přivítejte a rozlučte se s pacientem pokud možno vždy stejnými slovy
  • při oslovení se ho vždy dotkněte na stejné místě
  • hovořte zřetelně, jasně a ne příliš rychle
  • nezvyšujete hlas, mluvte přirozeným tónem
  • dbejte, aby tón vašeho hlasu, vaše mimika a gestikulace odpovídaly významu
  • při rozhovoru s pacientem používejte takovou formu komunikace, na kterou byl zvyklý
  • nepoužívejte v řeči zdrobněliny
  • nehovořte s více osobami najednou
  • při komunikace s pacientem se pokuste redukovat rušivý zvuk okolního prostředí
  • umožněte pacientovi reagovat na vaše slova  

Zdroje

FyzioBalíčky

Ideální dárek pro fyzioterapeuta? Uf! To někdy může být docela oříšek! Zkuste naše speciální balíčky, které zaručeně potěší každého. Využijte balení s trikem a dvěma páry ponožek, nebo exkluzivní balíček o 4 párech ponožek. Výběr už necháme na vás…

649 - 809 Kč

Doplňující informace k trikům:

  • 100% bavlna
  • potisk: sítotisk (nanášení barvy ručně)
  • grafika: originální tvorba (grafička Terka, Maki)

Informace pro návštěvníky webu

O projektu FyzioBrand

Vítáme vás na našem webu. FyzioBrand® je česko-slovenskou značkou působící na trhu od roku 2021. Jejím cílem je vytvářet originální produkty pro všechny fyzioterapeuty  a studenty patřící svým srdcem k fyzioterapii. Přestože na sociálních sítích příliš nevystupujeme, můžete o nás slyšet napříč Českem i Slovenskem od nemocnic, rehabilitačních zařízení, ambulancí, lázní po soukromé praxe. Společně s dobrovolnickou organizací Voluntair pořádáme několikatýdenní pobyty v zemích třetího světa.

S pozdravem, Tým FyzioBrand.

Email

info@fyziobrand.cz

e-shop@fyziobrand.cz

staze@fyziobrand.cz

Telefon:

+420 722 352 547

*volejte prosím pouze mezi 8-18 hodinou (Po-So)

Potřebujete pomoc? Zpráva pro nás:

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Využíváme soubory cookies, abychom vám byli schopni nabídnout co možno nejlepších služeb. Nesouhlasíte-li s tím, žádáme vás, abyste opustili tento web.