Bobath koncept – ,,Bobat“

Úvod do Bobata

  • vychází také z kineziologického vývoje
  • Bobat neboli Neuro Developmental Treatment (NDT)
  • využívá se u terapie dospělích s neurologickým onemocněním, převážně CMP nebo DMO, ale též u dětí (,,hravá forma“)
    • ,,zlepšení stavu postižené oblasti je možné!‘‘
  • cílem je podpoření motorického učení pro efektivní motorickou kontrolu
  • snažíme se o vyvolání automatických reakcí (vzpřimování, rovnovážné, obranné), které používáme nevědomě, akorát neurologickým postižením došlo k narušení správného vzorce daného pohybu
  • v terapii se využívá rytmické stabilizace – jedná se nám o koaktivaci agonistů a antagonistů
  • NDT pracuje s neuroplasticitou (jako všechny další koncepty a metody založené na neurofyziologickém podkladě)
  • nutná spolupráce fyzio – rodič – logoped a ergo
    • s dítětem se cvičí i doma (hlavně), k terapeutovi se chodí na kontroly – nutná edukace rodiče!
  • jeden z podstatných prvků je handling

O manželích Bobathových

  • Berta Bobath (1907, Německo – 1991, Anglie)
    • fyzioterapeutka
  • Karel Bobath (1906, Německo – 1991, Anglie)
    • neurofyziolog, založení Bobath center v Londýně (neustále funkční)
  • před vypuknutím 2. sv. války emigrovali do Anglie
  • brali tělo jako jeden celek

Princip

  • při vyšetření se terapeut zaměřuje, co dítě zvládne bez pomoci, co s pomocí, anebo vůbec. Navíc ho zajímá i kvalita pohybu (,,samotné provedení pohybu“).
    • výše postižení je popsána podle GMFCS – klasifikační systém primárně určený pro děti s DMO
  • na DMO nebo CMP je pohlíženo jako na neprogresivní hybné postižení s širokou škálou projevů
  • na rozdíl od Vojtovy metody, je pacient do terapie plně zapojován
  • NDT se snaží o ,,správné řízení pohybu‘‘
    • zprostředkováno plynulou regulací svalového napětí (což u dětí s DMO chybí!)
    • v terapii je problematika svalového napětí klíčová
  • terapie je tzv. funkčně orientovaná – ,,funkcí‘‘ se rozumí aktivita, která je typická pro konkrétní věk
    • dítě více poznává své okolí a získává povědomí o vlastním těle, s čímž souvisí tvorba tělesného schématu
    • využívá se i různých balančních pomůcek – poznávání ,,nových funkčních situací‘‘
    • získávání senzomotorické zkušenosti vede k psychomotorickému vývoji
  • tzv. funkčně orientovaný přístup – konkrétní problém dítěte je řešený přímo ,,pro něj určenou terapií‘‘
  • reciproční inhibice jako hlavní komponenta
    • inhibice a facilitace brali Bobathovi jako neoddělitelný celek
    • NDT facilituje (usnadňuje) správné pohybové vzory a inhibuje spasticitu
  • problémem není nedostatek svalové síly, ale neschopnost provedení pohybových stereotypů

Handling

  • termín ,,handling‘‘ vyjadřuje způsob, jak se s dítětem má manipulovat
    • jedná se nám o ovlivnění svalového, resp. posturálního napětí natolik, aby dítě samo převzalo ,,aktivní kontrolu‘‘ nad svým tělem a bylo schopnost iniciovat pohyb
    • dochází k zlepšování senzomotorické zkušenosti z pohybu – stimulace aktivity CNS (viz. neuroplasticita)
    • ve filozofii Bobath konceptu se nejedná o pouhou terapii, ale o celodenní aktivitu rodinných příslušníků – ,,24 hod. koncept‘‘ – tzn., že při jakémkoli pohybu, doteku dítěte se snažíme o jakousi stimulaci pro jeho vývoj
    • ,,správná manipulace s dítětem stimuluje jeho vývoj‘‘

Význam NDT

  • senzomotorická stimulace má nejen obrovský význam pro následný vývoj dítěte, ale i zasaženého dospělého. Senzomotorickou stimulací přivádíme do těla velké množství stimulů, které aktivují CNS!
  • snažíme se o zlepšení ovládání stability trupu – nezbytné pro přirozenou chůzi, úchopy, vstávání, etc.
  • opětovné začlenění dotyčného do společnosti – resocializace

CAVE!

  • nesmíme vyprovokovávat patologické pohybové vzorce
    • při dlouhodobém působení to vede k sekundárním změnám (svalové kontraktury, decentrované postavení – subluxace, luxace – hlavně v kyčli a hleznu)
    • skoliotické zakřivení páteře
    • vyšší bolestivost v pohybovém aparátu
    • tím dochází ke ,,snižování funkčního potenciálu dítěte‘‘ – neefektivní svalová práce

Cíle terapie

  • cílem terapie je ukázat CNS správný pohybový vzorec
    • ,,naší hlavě svým způsobem říkáme: hele, takhle by to mělo být, snaž se, ať to tak vypadá!‘‘
  • jestli si už dotyčný vzory zafixuje, je jenom na něm
  • čím častěji se bude terapie provádět, tím si to dotyčný lépe zapamatuje (a i proto se hovoří o ,,24 hod. konceptu‘‘)
  • s dětmi se začíná cvičit už od raného stádia, jakmile se přijde na nějakou dysbalanci, drobné asymetrie
    • výhodou je, že včasným zásahem a pravidelným cvičením dojde k rychlému navrácení do normy

Zdroje

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Sdílet

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on google

Naviace článku

Autor příspěvku:

Tým FyzioBrandu
Tým nadšených fyzioterapeutů a studentů vytvářející přidanou hodnotu pro svůj milovaný obor...

Studentská sleva 10%

Studentům nabízíme 10% slevu na veškerý sortiment. Pro bližší informace přejděte do našeho e-shopu…

FyzioKolekce ,,Cestovatel''

Nová FyzioKolekce cestovatel je již k dostání na našem e-shopu. 2 barevné varianty, střihy pro muži i ženy, velikosti XS-XXL…

15% sleva - na všechny naše produkty

Všem, kteří v minulosti naši tvorbu podpořili minimálně jedním svým nákupem skrze Fyzio-shop.cz, nabízíme 15% slevu na jejich nákup. (Platí pouze na produkty FyzioBrandu). Pro více informací přejděte do našeho blogu.