Senzomotorická stimulace

Úvod do metody

  • založeno na neurofyziologickém podkladě
    • viz. provázanost aferentních a eferentních informací pro řízení pohybu
  • využívá se nejen ve fyzioterapii, ale i ve sportu nebo workoutu
    • ve fyzio se například používá při indikaci motorických poruch v rámci neurologické diagnózy
    • své zastoupení má poměrně obšírné
    • CAVE: nepoužívá se u pacientů s akutní bolestí
  • cílí obzvláště na stabilizační svaly – používá se při terapii funkčních poruch pohybového aparátu
  • práce s balančními pomůckami
  • zdůrazňuje se cvičení ve vertikále
    • dojde tak k propojení nových motorických programů s běžnými denními činnostmi
  • velkou roli hraje facilitace samotného chodidla
  • obsahuje 2 fáze učení

Vývoj SMS

  • práce od anglického ortopeda Freemana
    • přišel s pojmy – útlum a inkoordinace na podkladě špatné aferentace
    • omezil se pouze na problematiku hlezenního kloubu
  • v ČR se na vývoji této metody podílel prof. MUDr. Vladimír Janda a M. Vávrová
  • prvně se metoda využívala při nestabilitě kolene, kotníku

Principy

  • snaží se o správné nastavení pohybových stereotypů
    • nutná aktivní spolupráce klienta – musí pohyb vnímat, aby došlo k zautomatizování
  • kromě základních senzomotorických cviků využívá také různé balanční cviky v různých polohách
    • terapeut, je-li klient zdatnější, ho může vychylovat z rovnovážného postavení
    • dochází k stimulaci propriocepce a celkově aferentních nervových drah
  • senzomotorická stimulace velice efektivně dokáže zaktivovat svaly, které jsou v útlumu (hypotonické)
    • SMS se především soustředí na hluboké svaly (tzv. hluboké stabilizační systémy)
  • zlepšení koordinace je výsledkem zvýšené reakční schopnosti svalů
    • s tím souvisí i význam jako prevence proti pádům
  • dbá se hlavně na kvalitu
    • jsou-li pohyby prováděné příliš zbrkle, akorát se aktivují hypertonické svaly, které chceme spíše utlumit, jelikož přebírají funkci jiných

2 fáze učení u SMS:

  • Pro 1. stupeň je charakteristické zvládnutí nového pohybu – vytvoření nových drah
    • řízení probíhá na úrovní mozkové kůry – velice náročné
  • 2. stupeň je už řízen na úrovni subkortikální (reflexní) – jedinec provádí nově naučený stereotyp nevědomě, automaticky, spontánně
    • snažíme se o co nejekonomičtější pohyb
    • periferní struktury (klouby) nejsou přetěžovány, v přijatelných fyziologických mezích

SMS se zaměřuje na:

  • zlepšení svalové koordinace
  • zrychlení zapojení svalových řetězců při změně polohy
  • úprava poruch rovnováhy
  • zlepšení držení těla
  • začlenění nových pohybových programů do běžných denních aktivit
  • prevence traumat kloubů, páteře a svalů

Příklad cvičení – ,,malá noha“

  • pro modelování příčné a podélné nožní klenby
  • aktivace svalů plosky nohy
  • cvičením se snažíme zmenšit nohu (jak v podélném směru, tak i v příčném) – ,,co nejvíce zúžit‘‘
  • pokyn: ,,představte si bod pod patou a palcem, zkuste je přitáhnout k sobě‘‘

Pomůcky

  • SMS využívá různých balančních ploch a senzomotorických pomůcek
  • ,,mohou být velice benefitní, ale i zcela nevhodné“ – záleží na schopnostech klienta (využitím balančních ploch totiž klienta dostáváme do celkem náročných poloh. Využívám-li nestabilní podložku příliš brzy, akorát budeme aktivovat hypertonické svaly – jelikož to je příliš náročné – namísto, abychom je utlumovali.)
    • kulové a válcové úseče
    • balanční sandály, nafukovací míče
    • posturomed
    • propriomed, BOSU

Senzomotorika

  • souhra smyslových orgánů, resp. jejich vjemů a tělesného pohybu
    • zprostředkovává tedy spojení motoriky a vnímání prostřednictvím smyslů
    • motorická složka zajišťuje samotný pohyb
    • senzorická složka zprostředkovává informace, aby k pohybu mohlo vůbec dojít a aby byl dostatečně kvalitní
    • obě dvě složky jsou spolu úzce spjaté
  • jedná se o aferentní dráhy nervového systému, které soustřeďují informace z periferie do mozku (i míchy) – CNS, kde dochází k následnému zpracování a vyhodnocení
  • dostáváme tak veškeré informace, jak z vnějšího prostředí, tak i z vnitřního
  • po zpracování jsou vyslány nazpět signály pomocí eferentních drah, které vyvolají nějakou reakci   

Zdroje

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Využíváme soubory cookies, abychom vám byli schopni nabídnout co možno nejlepších služeb. Nesouhlasíte-li s tím, žádáme vás, abyste opustili tento web.