Tým FyzioBrandu

Senzomotorická stimulace

Úvod do metody

  • založeno na neurofyziologickém podkladě
    • viz. provázanost aferentních a eferentních informací pro řízení pohybu
  • využívá se nejen ve fyzioterapii, ale i ve sportu nebo workoutu
    • ve fyzio se například používá při indikaci motorických poruch v rámci neurologické diagnózy
    • své zastoupení má poměrně obšírné
    • CAVE: nepoužívá se u pacientů s akutní bolestí
  • cílí obzvláště na stabilizační svaly – používá se při terapii funkčních poruch pohybového aparátu
  • práce s balančními pomůckami
  • zdůrazňuje se cvičení ve vertikále
    • dojde tak k propojení nových motorických programů s běžnými denními činnostmi
  • velkou roli hraje facilitace samotného chodidla
  • obsahuje 2 fáze učení

Vývoj SMS

  • práce od anglického ortopeda Freemana
    • přišel s pojmy – útlum a inkoordinace na podkladě špatné aferentace
    • omezil se pouze na problematiku hlezenního kloubu
  • v ČR se na vývoji této metody podílel prof. MUDr. Vladimír Janda a M. Vávrová
  • prvně se metoda využívala při nestabilitě kolene, kotníku

Principy

  • snaží se o správné nastavení pohybových stereotypů
    • nutná aktivní spolupráce klienta – musí pohyb vnímat, aby došlo k zautomatizování
  • kromě základních senzomotorických cviků využívá také různé balanční cviky v různých polohách
    • terapeut, je-li klient zdatnější, ho může vychylovat z rovnovážného postavení
    • dochází k stimulaci propriocepce a celkově aferentních nervových drah
  • senzomotorická stimulace velice efektivně dokáže zaktivovat svaly, které jsou v útlumu (hypotonické)
    • SMS se především soustředí na hluboké svaly (tzv. hluboké stabilizační systémy)
  • zlepšení koordinace je výsledkem zvýšené reakční schopnosti svalů
    • s tím souvisí i význam jako prevence proti pádům
  • dbá se hlavně na kvalitu
    • jsou-li pohyby prováděné příliš zbrkle, akorát se aktivují hypertonické svaly, které chceme spíše utlumit, jelikož přebírají funkci jiných

2 fáze učení u SMS:

  • Pro 1. stupeň je charakteristické zvládnutí nového pohybu – vytvoření nových drah
    • řízení probíhá na úrovní mozkové kůry – velice náročné
  • 2. stupeň je už řízen na úrovni subkortikální (reflexní) – jedinec provádí nově naučený stereotyp nevědomě, automaticky, spontánně
    • snažíme se o co nejekonomičtější pohyb
    • periferní struktury (klouby) nejsou přetěžovány, v přijatelných fyziologických mezích

SMS se zaměřuje na:

  • zlepšení svalové koordinace
  • zrychlení zapojení svalových řetězců při změně polohy
  • úprava poruch rovnováhy
  • zlepšení držení těla
  • začlenění nových pohybových programů do běžných denních aktivit
  • prevence traumat kloubů, páteře a svalů

Příklad cvičení – ,,malá noha“

  • pro modelování příčné a podélné nožní klenby
  • aktivace svalů plosky nohy
  • cvičením se snažíme zmenšit nohu (jak v podélném směru, tak i v příčném) – ,,co nejvíce zúžit‘‘
  • pokyn: ,,představte si bod pod patou a palcem, zkuste je přitáhnout k sobě‘‘

Pomůcky

  • SMS využívá různých balančních ploch a senzomotorických pomůcek
  • ,,mohou být velice benefitní, ale i zcela nevhodné“ – záleží na schopnostech klienta (využitím balančních ploch totiž klienta dostáváme do celkem náročných poloh. Využívám-li nestabilní podložku příliš brzy, akorát budeme aktivovat hypertonické svaly – jelikož to je příliš náročné – namísto, abychom je utlumovali.)
    • kulové a válcové úseče
    • balanční sandály, nafukovací míče
    • posturomed
    • propriomed, BOSU

Senzomotorika

  • souhra smyslových orgánů, resp. jejich vjemů a tělesného pohybu
    • zprostředkovává tedy spojení motoriky a vnímání prostřednictvím smyslů
    • motorická složka zajišťuje samotný pohyb
    • senzorická složka zprostředkovává informace, aby k pohybu mohlo vůbec dojít a aby byl dostatečně kvalitní
    • obě dvě složky jsou spolu úzce spjaté
  • jedná se o aferentní dráhy nervového systému, které soustřeďují informace z periferie do mozku (i míchy) – CNS, kde dochází k následnému zpracování a vyhodnocení
  • dostáváme tak veškeré informace, jak z vnějšího prostředí, tak i z vnitřního
  • po zpracování jsou vyslány nazpět signály pomocí eferentních drah, které vyvolají nějakou reakci   

Zdroje

FyzioBalíčky

Ideální dárek pro fyzioterapeuta? Uf! To někdy může být docela oříšek! Zkuste naše speciální balíčky, které zaručeně potěší každého. Využijte balení s trikem a dvěma páry ponožek, nebo exkluzivní balíček o 4 párech ponožek. Výběr už necháme na vás…

649 - 809 Kč

Doplňující informace k trikům:

  • 100% bavlna
  • potisk: sítotisk (nanášení barvy ručně)
  • grafika: originální tvorba (grafička Terka, Maki)

Informace pro návštěvníky webu

O projektu FyzioBrand

Vítáme vás na našem webu. FyzioBrand® je česko-slovenskou značkou působící na trhu od roku 2021. Jejím cílem je vytvářet originální produkty pro všechny fyzioterapeuty  a studenty patřící svým srdcem k fyzioterapii. Přestože na sociálních sítích příliš nevystupujeme, můžete o nás slyšet napříč Českem i Slovenskem od nemocnic, rehabilitačních zařízení, ambulancí, lázní po soukromé praxe. Společně s dobrovolnickou organizací Voluntair pořádáme několikatýdenní pobyty v zemích třetího světa.

S pozdravem, Tým FyzioBrand.

Email

info@fyziobrand.cz

e-shop@fyziobrand.cz

staze@fyziobrand.cz

Telefon:

+420 722 352 547

*volejte prosím pouze mezi 8-18 hodinou (Po-So)

Potřebujete pomoc? Zpráva pro nás:

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Využíváme soubory cookies, abychom vám byli schopni nabídnout co možno nejlepších služeb. Nesouhlasíte-li s tím, žádáme vás, abyste opustili tento web.