Vojtova reflexní lokomoce

Úvod do Vojtovy reflexní lokomoce (RFL)

  • pasivní terapie – není nutná účast pacienta
  • vychází z vývojové kineziologie
  • pomocí stimulace specifických zón vyvoláváme typickou pohybovou odpověď (reflexní pohyb) -> vstup do CNS pomocí pohybu
  • všechno to začalo u děti s DMO (Dětská mozková obrna) – zaměřuje se především na neurologická onemocnění
  • založeno na myšlence, že pohybové modely jsou vrozené, a proto by měly jít vyvolat u každého! (avšak záleží na výbavnosti jedince – viz. princip ↓)
  • respektuje vývojové fáze jedince (viz. pro určitý časový úsek při vývoji jsou typické určité polohy)
  • vychází z dlouhodobého pozorování a empirických zkušeností
  • VRL se používá jak u dětí, tak i u dospělců – reflexní odpovědi jsou vybavitelné nezávisle na věku (ale u nás je typická pro léčbu dětí po DMO)
    • každý jedinec se však liší svou odpovědí na stimul
  • nutná spolupráce rodina – terapeut (+ dítě)!
  • reflexní lokomoce = pohyb vpřed
  • 2 základní vzorce pohybu – reflexní plazení a reflexní otáčení
  • známá po celém světě

Informace o autorovi

  • ,,Vojtovka“ byla vytvořena prof. Václavem Vojtou (1917, Mokrosuky – 2000, Mnichov)
    • studium medicíny na Karlovce
    • v roce 1947 se začal specializovat na neurologii a poté dále na dětskou neurologii – dětský neurolog z Hennerovy školy
    • 1961 se stal vedoucím fakultní polikliniky dětské neurologie v Praze
    • poté musel odejít do Dětské léčebny DMO v Železnici (,,komunistům se moc nehodil“) – objevení VRL!
      • pokusy najít možnou terapii (tenkrát se moc nevědělo, co s dětmi po DMO dělat)
    • 1968 přizván do Kolína nad Rýnem s možností pokračování svého výzkumu
    • 1975 přestupuje do Dětského centra v Mnichově  
    • v Německu už poté Vojta zůstal, ale samozřejmě po pádu komunismu do Čech opět zavítal
    • více jak 100 vědeckých prací
    • sám DMO prodělal
    • objev VRL není žádná náhoda – pan profesor Vojta byl velice chytrý člověk s neskutečným pozorovacím talentem, který dokázal zužitkovat. (Sám říkal, že metodu ,,nevymyslel, ale objevil… ona už tu totiž byla, akorát si jí nikdo nevšiml.“)
    • ,,Muž s nejen velkými rukami, ale i srdcem‘‘

Princip

  • terapeut používající VRL se snaží o vyvolání určité motorické odpovědi stimulováním specifických reflexních zón – tzv. ,,spouštěcí zóny‘‘
    • vyvolané pohyby jsou reflexní
    • na přesně vytyčenou oblast těla se aplikuje tlak prstem
    • stimulací vyvoláme uniformní (jednotnou – pro všechny stejná) motorickou odpověď X rozdíl je akorát ve výbavnosti jedince (Někdo je výbavný více – odpověď pohybem bude výraznější, silnější – a někdo naopak méně; dosti individuální!)
  • vyprovokováním pohybu aktivujeme svalové řetězce
  • pohyb neučíme X obnovujeme, co máme v sobě geneticky zakódováno
    • reflexně stimulovaný pohyb se postupně začne aktivovat, až dojde k zařazení do spontánních pohybů
  • jedná-li se o terapii u dětí, je zde nutná spolupráce rodinného příslušníka, který je zaučován fyzioterapeutem, a naučené cviky poté provádí doma sám s dítětem
    • důležtá je právě hlavně terapie doma, kterou provádí rodiče dennodenně
  • k aktivacím dochází ze 3 základních poloh – poloha na břiše, na zádech a na boku
  • Vojta popsal 10 základních zón na těle (ty jsou stimulovány)
    • kombinací různých zón, tlaků a výchozích poloh dostáváme velké množství variant stimulů
  • výhodou je možnost přizpůsobení terapie různým diagnózám
  • využívá se dvou tzv. koordinačních komplexů – reflexní plazení a reflexní otáčení
    • vrozené pohybové komplexy
    • reflexní plazení – obsahuje důležité součásti pohybu vpřed
    • reflexní otáčení – začíná na zádech a končí až chůzi po čtyřech

Diagnostika

  • Vojtovka obsahuje i samotnou diagnostiku malého novorozence – je-li vývoj dítěte nějakým způsobem narušený, zjišťujeme fázi poškození (resp. na jakém bodě vývoje se zaseklo – viz. kineziologický vývoj)
    • př. polohové testy – Vojtova zkouška, Trakční zkouška, Landauova zkouška
    • ve výsledcích se poté hodnotí výše odchylek (počet narušených dílčích vzorů) – hovoří se o tzv. ,,centrální koordinační poruše‘‘ (CKP

Využití

  • využívá se u cerebrálních paréz, skolióz, dysplázie kyčelních kloubů a u spousty dalších diagnóz (dost často spojených s neurologickými problémy)
  • velkým benefitem jsou vyvolávané vzpřimovací mechanismy
  • důležité je včas začít (po objevení se určité patologie)– jinak dojde k rozvoji patologických stereotypů
  • cílem je obnovení přirozených pohybových vzorců, znovunavrácení správné funkce svalů a jejich síly, tedy opětovné začlenění jedince do společnosti
  • ,,Díky Vojtově terapii dochází k pozitivním změnám koordinace pohybů při úchopu, vzpřimování, chůzi a řeči… lepší předpoklady pro motorické učení.‘‘
    • pozitivní vliv na psychiku (celkovou terapií)

Poznámky

  • u prcků je terapie celkem náročná, neboť většině se to moc nelíbí – to, jak jsou silou tlačeni do různých pozic – a proto se dost často vztekají, nechtějí moc spolupracovat a větší část terapie probrečí, ALE výsledky jsou u této terapie velice přívětivé (je to samozřejmě individuální, dost např. záleží, v jak pokročilém stádiu určité neurodegenerativní poruchy se jedince nachází)
    • hodně prcků během terapie brečí. Nejedná se však o brek jako takový, ale spíše o vztekání.

Zdroje

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Sdílet

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on google

Naviace článku

Autor příspěvku:

Tým FyzioBrandu
Tým nadšených fyzioterapeutů a studentů vytvářející přidanou hodnotu pro svůj milovaný obor...

Studentská sleva 10%

Studentům nabízíme 10% slevu na veškerý sortiment. Pro bližší informace přejděte do našeho e-shopu…

FyzioKolekce ,,Cestovatel''

Nová FyzioKolekce cestovatel je již k dostání na našem e-shopu. 2 barevné varianty, střihy pro muži i ženy, velikosti XS-XXL…

15% sleva - na všechny naše produkty

Všem, kteří v minulosti naši tvorbu podpořili minimálně jedním svým nákupem skrze Fyzio-shop.cz, nabízíme 15% slevu na jejich nákup. (Platí pouze na produkty FyzioBrandu). Pro více informací přejděte do našeho blogu.